Als je een gemiddelde Nederlander bent heb je vorig jaar ongeveer 16 kilo aan kleding gekocht. Hier is 60% gemaakt van synthetisch materiaal en meer dan de helft komt via de stortplaats in de natuur terecht. Uit onderzoeken blijkt ook nog is dat veel kleding nooit wordt gebruikt. Ongeveer één derde van de overhemden, pakken en jurken in de Nederlandse kledingkasten werden het afgelopen jaar niet gebruikt. Als we duurzaamheid serieus willen nemen, dan moeten we minder kleding kopen en gebruiken wat we hebben tot het helemaal versleten is.
“Toen ik in 2014 met BARONS begon, kwam dat deels doordat ik veel shirts in mijn kledingkast had hangen die ik niet gebruikte. Dit waren enkel degene die ik in de uitverkoop had gekocht met een modieuze kleur of met een gek patroon erop. Ze hingen daar maar terwijl ik wist dat het niet goed was voor mijn portemonnee, noch voor het milieu ”, zegt Joachim Latocha, oprichter van BARONS.
Joachim vindt het niet eerlijk om de verantwoordelijkheid bij de consument te leggen. Bedrijven hebben een grote verantwoordelijkheid voor de gebruik- en wegwerpcultuur.
“Ik vind dat er weinig harmonie zit tussen het maken van vier collecties per jaar, elke week nieuwe modellen en dan tegelijkertijd tegen de consument prediken dat ze hun kleding moeten dragen totdat ze versleten zijn. Het hele probleem met de traditionele mode-industrie is dat deze volledig afhankelijk is van trends en dat de klant uiteindelijk meer kleding koopt dan hij of zij ooit zal gebruiken ”, zegt hij.
Milieuvriendelijk bedrijfsmodel
Wat hij ontdekte, was dat hij meestal de modieuze overhemden in de kast oversloeg en toch elke dag het klassieke witte of blauwe shirt aan trok. Het waren juist deze overhemden die hij droeg tot ze helemaal op waren.
“De meeste kledingmerken richten zich op de volgende collectie. Ik besloot al vroeg dat BARONS niet in de modewereld zit. We hebben één vaste collectie, gebaseerd op vier verschillende stofsoorten. Als je kijkt naar de catalogus van een aantal van onze concurrenten hebben ze honderden variaties en komen er voortdurend nieuwe shirts bij ”, zegt Joachim.
Dit betekent onder meer dat BARONS nooit te veel produceert. Daarbovenop zal Joachim en zijn team nooit een olijfgroen shirt met bloemenprint uitbrengen. Er is een te grote kans dat het niet in de smaak valt en vervolgens in de uitverkoop moet. Het betekent ook dat BARONS een gerichte focus kan houden op het verder ontwikkelen van de overhemden - een proces dat complex en tijdrovend is.
“Het meest duurzame shirt draag je tot die op is. Als we heel eerlijk zijn doe je dit niet niet zo snel met een shirt met bloemenprint, ook al zijn ze een paar maanden in de mode. Dit doe je daarentegen wel met het klassieke overhemd ”, zegt Joachim Latocha.
Shirts die vaak worden gebruikt
De duurzaamheidsstrategie van BARONS begint met de productie van overhemden die jaar na jaar kunnen worden gebruikt. Zo vermijden we verspilling. Joachim heeft echter ook een mening over het verdere leven van het shirt voor de zakenman.
”We hebben als doel dat onze overhemden elke dag worden gedragen, versleten en niet alleen maar in de kast te hangen", zegt hij.
Dit is een van de redenen waarom BARONS nog geen biologische katoen gebruikt. De kwaliteit van het biologische katoen is nog te slecht. De kenmerkende stof van BARONS is gemaakt van 100% extra lang katoen - ook wel ELS-katoen genoemd - wat tot de top 3% van de wereldwijde katoenproductie hoort. Door de extra lange vezels kun je een shirt maken dat licht, comfortabel en sterk genoeg is om lang mee te gaan. Als het shirt maar 10-20 keer wordt gebruikt, zoals de fashion shirts doen, dan lukt de milieuberekening niet.
“Ik geloof erin dat we in de toekomst biologisch katoen of andere natuurvriendelijke materialen in onze shirts zullen zien. Er is tevens wel nog een lange weg te gaan. We willen geen concessies doen aan duurzaamheid en comfort ”, zegt Joachim Latocha.
Help de shirt-krijger
Maar wat als de consument - de shirt-krijger - zijn hemd na tien keer dragen nog steeds weggooit?
”We zijn erg geïnteresseerd in het leven van onze shirts. We zijn constant in gesprek met onze klanten en weten dat de meeste overhemden worden weggegooid omdat ze veel zijn gedragen. Bijvoorbeeld wanneer ze geel worden onder de armen, op de kraag of door een knoop die er door slijtage af valt”, zegt Joachim Latocha.
De drie redenen kunnen worden verholpen. Daarom geeft BARONS zijn klanten goed advies over hoe ze voorzichtig moeten wassen zodat het shirt niet te snel verslijt en hoe ze eventuele problemen kunnen verhelpen die de meeste overhemdgebruikers hebben ervaren. En dan is er de knoop.
”We weten dat 13% van degenen die een kapotte knoop hebben meegemaakt, het shirt weggooit. Daarom gebruiken we een speciale, gepatenteerde technologie om onze knopen aan te naaien. Het doel is dat de knoop langer meegaat dan het shirt zelf ”, zegt Joachim Latocha.
Op deze manier probeert BARONS de levensduur van de shirts te verzekeren.
Over het algemeen richt het team van BARONS zich voortdurend op het verbeteren van de kleine dingen in de productie en communicatie met klanten. Ze doen er alles aan om het meest natuurvriendelijke shirt op de markt te maken dat niet onder doet aan kwaliteit en duurzaamheid.
Missie: het plasticvrije shirt
Joachim had een nog groter doel. Het volledig plasticvrije shirt. Dit komt doordat 60% van alle kleding in de EU op een stortplaats terechtkomt. Wereldwijd is dat 80%. Hierbij is het belangrijk om af te zien van het gebruik van synthetische vezels in het textiel. BARONS doet dit al. Er is geen spandex, elastaan of polyester gemengd in de ca. 300 gram katoen, waaruit het shirt bestaat. Het is goed voor zowel het milieu als de duurzaamheid van het shirt.
“Oude kleren zijn een van de grootste boosdoeners als het om microplastics gaat. Wat er in het shirt gaat, komt er ook weer uit - onder andere als het wordt gewassen of op een stortplaats belandt. Wij willen niet degenen zijn die bijdragen aan microplastics in de natuur”, zegt Joachim Latocha.
De shirts van BARONS zijn echter niet helemaal plasticvrij. Dit komt door de knopen tegenwoordig zijn ze gemaakt van polyester. Het team van BARONS is echter actief op zoek naar duurzamere alternatieven, wat niet eenvoudig is.
“Knopen zijn een mooi voorbeeld waar je heel goed over na moet denken als je echt duurzaam wilt zijn. Misschien vinden we een ander materiaal voor de knoop, maar wat als dit betekent dat ze kwetsbaarder worden en afbreken of vallen? We weten dat een deel van onze klanten het shirt dan weggooien. Daarom blijven we testen en testen om uit te vinden hoe we het laatste restje plastic uit het shirt kunnen verwijderen zonder een nieuw probleem met de duurzaamheid te creëren ”, zegt hij.